A fénysugártól a
színskálákig
A legkorábbi időktől lenyűgözte az
emberiséget a fény és a színek természete. Évszázadokig
a csodák forrását jelentette az égen feltűnő szivárvány.
Sokan elmélkedtek arról, vajon miért jelennek meg a
színek mindig ugyanabba a sorrendben. Egy tárgy színét 2
dolog határozza meg: a fényforrásban lévő színek és a
tárgy azon tulajdonsága, hogy mely színeket veri vissza,
illetve melyeket nyeli el. Ha a fényforrás fehér (ez
minden színt tartalmaz) akkor a tárgy látható színe csak
a tárgyról visszaverődő színektől függ. Ha a
fényforrásból hiányzik egy olyan szín, melyet a tárgy
visszaverne, akkor a tárgynak "hamis színe" lesz. Ha a
fényforrásból hiányzik az összes olyan szín, melyet a
tárgy visszaverne, akkor a tárgy fekete lesz (minden más
színt elnyel). 1666-ban Sir Isaac Newton felfedezte,
hogy ha nap fénysugara áthalad egy üveg prizmán, akkor a
kifelé haladó fénysugár nem fehér lesz, hanem egy
folyamatos színskála a violától a vörösig lévő
tartományban.
A napfény megtörése üveg
prizmán
A tartomány szélein nincsenek színek, de
később rájött arra is, hogy bizonyos emberek és az
állatok más sávszélességet is láthatnak. Felállítottak
egy bizonyos elektromágneses spektrumot, amelyben a
látható színek a 400nm–től a 700nm-ig terjedő sávot
foglalják el.
Az elektromágneses hullámok
spektrális tartománya
Az emberi szemben lévő kb. 6-7 millió
pálcikák – kísérletekkel bizonyítottan –
megosztódnak három alapnak nevezett szín érzékelésén.
Ezek a színek a vörös, zöld és a kék. Hozzávetőlegesen a
pálcikák 65%-a a vörös fényre, 33%-a a zöldre és csak
2%-a a kék fényre érzékeny (de a kékre érzékeny pálcikák
sokkal érzékenyebbek a többinél). Így alakul ki a az
agyban a színes látás. Ezeknek a színeknek a különféle
kombinációjában történő érzékelése adja a színek
keveréke által elért színt.
A vörös, zöld, kék fény elnyelése
az emberi szemben, hullámhossz szerint
Elsődges színek, vagy
tiszta színek (festészetben használatos): piros, sárga,
kék
Alapszínek (világítástechnikában
használatos): piros (red), zöld (green), kék
(blue)
Additív színrednszer:
A fény-színek szerint keverednek,
újabb szín bekeverése a színerőt növeli. Az
alapszínek (RGB) egyforma keveréke a fehér
színt eredményezi. A színek hiánya tökéletesen
fekete színt eredményez. A színek keverését úgy
lehet elképzelni, mintha újabb és újabb lámpákat
kapcsolnánk be.
Szubtraktív
színrendszer:
Az elnyelt színek szerint
keverednek, újabb szín bekeverése a színerőt
csökkenti. A fekete a színek összességét, a fehér
a színek hiányát jelenti. A színek keverését úgy
lehet elképzelni, mintha újabb és újabb színű
áttetsző fóliákat helyeznénk
egymásra. |
|
Black & White (fekete-fehér): Egy képpontnak két állapota van, fekete és
fehér. Egy képpont állapotának rögzítése 1 bitet
igényel.
16 Color (16 szín): 16
megadott színe lehet egy képpontnak, 4 biten lehet
tárolni egy képpont információját.
Grayscale
(szürkeárnyalat): Egy képpont a szürke 256
árnyalatával rendelkezhet, 8 biten lehet tárolni a
képpont információt.
256 Color (256 szín):
256 megadott színe lehet egy képpontnak, 8 biten tárolja
az információt. (Weblapok képeihez ajánlott
színtartomány)
RYB
színrendszer:
A három elsődleges szín (piros,
sárga, kék – a tiszta színek) által kevert színek.
A másodlagos színek ezek egyenlő mértékű
keverésével állnak elő: narancs, zöld, lila. Ez
szubtraktív színrendszer, tehát a fehér szín a
teljes színhiány. A három elsődleges szín
összessége barna. A tökéletesen fekete ezzel a
színrendszerrel nem keverhető ki.
|
|
RGB (vagy 24 Bit
Color):
Egy képpont a piros, a kék és a zöld
256 féle árnyalatából áll össze, összesen 16
millió színárnyalattal. 24 biten tárolja az
információt. Ez additív színrendszer, tehát a
három alapszín egyforma keverése fehér, hiányuk
fekete színt eredményez. Ezeket a színeket
használja minden elektronikus kivetítő eszköz
(monitor, projektor). Egy 24-bites RGB modellben
tehát az egyes színek 256 árnyalatát tudjuk
megkülönböztetni, tehát árnyalatonként 1 byte a
tárolandó információ azaz egy képpontot 3 byte-al
tudjuk megfeleltetni. Az így megkülönböztethető
színek száma 256*256*256=16 777 216 árnyalat. (Ezt
hívjuk a számítástechnikában True color-nak,
Példaként: Egy 1024*768 képpontból álló True color
kép fizikai mérete 2 359 296 byte = 2,36
Mbyte)
|
|
CMYK (vagy 32
Bit Color):
Egy
képpont a türkiz (Cyan), a bíbor (Magenta) a sárga
(Yellow) (másodlagos alapszínek) és a fekete
(Black) 256*4 féle árnyalatából áll össze. 32
biten (4 byte) tárolja az információt. 4,3
milliárd árnyalata lehet egy képpontnak. A
képszerkesztő programokban gyakran 0 és 100
közötti értékek adhatóak meg ezekből a színekből,
ami 100 millió árnyalatot
eredményez.
CMY:
Ugyanaz,
mint a CMYK, csak fekete nélkül. A fekete nehezen
keverhető ki (ezért veszik bele gyakran az
alapszínek közé). A CYM alapszínei az RGB
alapszíneinek komplemens színei. Ez szubtraktív
színrendszer. A színek hiánya fehéret eredményez.
RGB - CMY átalakítás egy egyszerű matematikai
művelet eredménye:
|
|
HSB (Hue –
színárnyalat, Saturation – telítettség, Brightness –
fényesség):
A színárnyalat 0 és 359 közötti értékben
egy színt határoz meg a színkeréken, a telítettség és a
fényesség megadása százalékban történik. A telítettség
jelentése: mennyire keskeny sávot határoz meg a
színkerékből. Nagyobb érték esetén a megadott szín
távolabbi szomszédjai is részt vesznek a szín
kikeverésében, a szín pasztell, majd szürkés árnyalatú
lesz. A szín a telítettség minimális értéke esetén
"tiszta" lesz.
Színkerék
modell: a kerék peremén szerepelnek a színek, egy
egyenlő szárú háromszög csúcsaiban a tiszta színek (kék,
sárga, piros), velük átellenben a másodlagos színek
(narancs, zöld, lila). Két tetszőleges szín között a két
színnel való keverés árnyalatai szerepelnek, félúton a
két adott szín egyenlő arányú keverésével kapott szín. A
színek sorrendje adja a szivárvány
színsorrendjét.
A színkerék egy sugarán haladva az adott
szín telítettsége változik. A színkerék kerületén a
tiszta színek találhatóak, a belsejében a pasztell
színek. Ahogy ezen a sugáron a színkerék kerületétől a
középpont felé haladunk, az eredeti (kerületen lévő)
szín egyre nagyobb környezetéből keverednek össze a
színek és ez a keveredés adja a sugár adott helyén lévő
színárnyalatot. Maga a szín nem változik a sugár
vonalában (mivel a kerületen lévő szín jobb és bal
oldaláról azonos mértékben adódnak a bekeveredő színek
és ezek a színek párosíthatóak egymással, a párok
összege viszont az eredeti színt adja), viszont a sugár
belseje felé haladva a szín veszít a telítettségéből.
Minden ilyen sugár esetében a színkerék középpontjához
érve a fehér színt kapjuk, mivel ekkor már az eredeti
szín bővülő környezete eléri a színkerék teljes
kerületét, az additív színek összessége viszont fehér
színt eredményez.
RGB átszámítása HSB
színrendszerbe:
YUV
színrendszer:
A fekete-fehér televíziózás miatt
létrehozott rendszer. Két összetevőre bomlik: Y –
luminancia (világosság) és UV – krominancia (szín).
Valójában RGB alapjelekből előállított rendszer.
Világosságjel előállítása: Zöld (green) 0,6 ; Piros
(red) 0,3 ; Kék (blue) 0,1 összetevők
használatosak.
YUV előállítása RGB
alapszínekből:
Y = 0,299R + 0,587G + 0,114B
U = -
0,147R - 0,289G + 0,436B = 0,492(B - Y)
V = 0,615R -
0,515G - 0,1B = 0,877(R - Y)
Az LAB színtechnológia:
A Lab (ejtsd: elábé) egy speciális színmód. Egy nemzetközi színmérési standardon alapul (CIE 1931-ben javasolt modell, amit 1976-ban módosítottak és lett a CIE LAB). A LAB színt eszközfüggetlennek alakították ki: állandó színeket produkál, akármi legyen is az eszköz (nyomtató, monitor, vagy szkenner). Három csatornából épül fel. Ez a világosság (Lightness vagy luminencia), valamint a zöld-bíbor különbsége és a kék-sárga különbsége értékeit írja le. Ezt a két utóbbit egyszeruen az ábécé két elso betujével jelölték meg. Így lett "a" és "b". Ezek a képek három komponens segítségével jelenítik meg a színeket. Háromcsatornás képek, amelyek 24 bitet (3x8) tartalmaznak pixelenként. Ezt a színrögzítési módot a színes televíziós képátvitelhez dolgozták ki. A színes televíziózás kezdeti időszakában fontos volt, hogy a kisugárzott színes adást a fekete-fehér készülékek is tudják fogni fekete-fehérben. Ezért az egyik csatorna a "világosságjel", ez egy önmagában is használható fekete-fehér képet hordoz. A számítástechnikában a Lab mód a Kodak Photo CD képformátummal jelent meg. Ezt eredetileg a televízión való visszajátszásra fejlesztették ki. Ennek a színkezelésnek számos gyakorlati elonye van, ezért fontos ismerni.
A LAB színmód csatornái...
|