GRAFIKAI ALAPISMERETEK
A pixeles és a vektoros kép legfontosabb különbségei
- A pixeles vagy rasztergrafikus kép pixelekből áll, egész képként kezelhető, a rajzi részek egymástól elválasztott külön elemekre nem bontható.
- A vektoros grafika matematikai módszerekkel leírt függvény, elemei külön is megváltoztathatók.
- A pixeles kép minőségromlás nélkül csak korlátozottan nagyítható vagy kicsinyíthető.
- A vektoros kép korlátlanul nagyítható.
- A pixeles kép tárolási mérete erősen függ a színmélységtől, a kép fizikai méretétől és a ppi-től (dpi-tól), azaz a felbontástól.
- A vektoros kép mérete és színezése nem befolyásolja lényegesen a méretet.
- A pixeles kép feldolgozásának a mérete szabhat határt, gond lehet a memória, a tárolás.
- A vektoros kép bár kisebb méretű, amennyiben nagyon sok pontból áll, ez akadályozhatja a feldolgozást. A processzort veszi elsősorban igénybe.
- A vektoros kép bármikor átalakítható pixelessé. A vektorgrafikus programok egyszerű exportálással, a megfelelő felbontási paraméterek meghatározásával, képesek a vektorgrafikát pixeles grafikává alakítani.
- A pixeles képek csak speciális programokkal alakíthatók, korlátozott módon vektorossá (pl: Adobe Stremlaine). Legfőképpen az egyszínű bitmap képek, de esetenként színes kép is vektorizálható.
Számítógépes grafikai alapfogalmak
A számítógép nem csak arra jó, hogy rideg egyenleteket oldassunk meg vele vagy
szövegszerkesztésen, esetleg játékon kívül másra ne is használjuk. Megfelelő programokat használva kiélhetjük művészi hajlamainkat is: a rajzolóprogramok ezt
célozzák.
Grafikai programok között két fajtáról beszélhetünk: vannak a szűkebb értelemben
vett rajzolóprogramok és léteznek rajzfilm készítésére is alkalmasak, ezek az animátor
programok.
A rajzolóprogramok és az animátorok közös jellemzője, hogy mindben sokféle eszközt
találunk arra, hogy egy-egy képet megrajzoljunk. Úgy is mondhatjuk, hogy az
animátor programok olyan rajzolóprogramok, amelyek egyszerre több képet - a
képkockákat - is tudnak kezelni. Minden grafikai programban tudunk vonalat húzni,
kört, téglalapot rajzolni, színezni, egyszóval rajzolni (ez nem is meglepő). A jobb
programok azonban már ügyes effektusok készítésére is képesek: áttűnéseket lehet
velük produkálni, torzítani lehet a képet (pl. perspektívát vinni bele) vagy
megvastagíthatjuk a kép körvonalait, egyetlen gombnyomásra. A legtöbb grafikai
programhoz nagyszámú kiegészítő effektus is kapható.
Ha rajzfilmet készítünk, a program nagy segítséget jelent a mozgó részek egyes
mozgásfázisainak megrajzolásakor és az sem utolsó dolog, hogy egy apró hiba esetén
nem kell elölről kezdeni a képet. Ráadásul olyan grafikai programok is léteznek már,
amelyek teljesen valósághű módon rajzolnak: munka közben figyelembe veszik a
papír színét, minőségét, a használt festék jellemzőit. Így lehetséges az is, hogy
számítógépen a valóságoshoz megtévesztésig hasonló olajfestményt készítsünk...
A rajzok elkészítése minden esetben a megfelelő rajzolóprogram kiválasztásával
kezdődik. A rajzolóprogramokat két csoportba oszthatjuk: a vektorgrafikus és a
pixelgrafikus (bittérképes) rajzolóprogramok csoportjára. A két csoport közti
különbség a rajzok elkészítésének és tárolásának módjában rejlik. A vektorgrafikus
rajzolóprogramok alkalmasabbak műszaki ábrák (CAD), egyszerű vonalas grafikák,
kiadványok, prospektusok, vagy hosszabb szövegek kezelésére, míg a pixelgrafikus
rajzolóprogramokkal könnyen készíthetünk egyszerűbb grafikákat, illusztrációkat,
alkalmazhatunk fotótechnikai trükköket, különleges
effektusokat.
A vektorgrafikus rajzolóprogramok a képek
felépítésére egyszerű alakzatokat (téglalap, ellipszis,
sokszög, stb.) és ún. Bézier-görbéket (csomópontokkal, a
csomópontok közt húzott görbékkel és
érintőszakaszokkal felépített görbéket) használnak. A
vektoros képkészítésnek számos előnye van, de vannak
korlátai is. Mivel a képek nem képpontokból állnak,
tetszőlegesen nagyíthatók és kicsinyíthetőek, a
végeredmény minősége csak a képmegjelenítő eszköztől
függ. Lényeges szempont, hogy mennyi hely szükséges a
program által előállított állományok tárolására.
Egy bittérképnél - egy pixelgrafikus rajzolóprogrammal készített grafikánál -
természetes, hogy a kép méretével a képfájl mérete is növekszik, hiszen több képpont
adatait kell tárolni. Mivel a vektorgrafikus rajzolóprogramok a képeket csomópontok
segítségével építik fel, a képfájlok méretét a csomópontok és görbék száma határozza
meg: minél több csomópont szükséges a kép leírásához - tehát minél több görbéből áll
a kép -, annál nagyobb a vektoros állomány mérete. Mivel a kép nagyításával, illetve
kicsinyítésével nem változik a csomópontok száma, természetes, hogy nem változik az
állomány mérete sem. Bonyolultabb grafikák esetében (pl. tervezőprogramok, 3D
modellező programok) több MB méretű vektoros állomány is előállítható.
Egy vektorokból álló objektumokkal felépített képen minden objektum kitölthető
valamilyen színnel, viszont - mivel az objektumok jól elkülöníthető görbékből állnak -
nincs lehetőségünk fotótechnikai eljárások (elmosás, élesítés, homályosítás)
használatára. Ezek a műveletek csak pixelgrafikus rajzolóprogramokkal végezhetőek
el. A mai rajzolóprogramok természetesen képesek a vektorgrafikus rajzokat pixeles
formátumra konvertálni, amelyen azután további módosításokat végezhetünk.
A pixelgrafikus rajzolóprogramok a képeket mátrixszerűen
elrendezett képpontokból, pixelekből építik fel.
A sorokat és oszlopokat alkotó képpontok különböző színűek lehetnek, ezekből a pontokból áll össze a rajz. A
bitmap grafika (vagy rasztergrafika) egy kép tartalmát
egy négyzetrácson elhelyezkedő színes képpontok
összességeként, ún. pixelekkel írja le. Ahogy a képen
látható, a falevél képét képpontjai helyének és a
képpontok színértékeinek tárolásával hozzuk létre, úgy,
mintha egy mozaik kockáit raknánk egymás mellé. A
pixelekből álló képeket a kép felépítésére utalva
bittérképeknek is nevezzük. A bittérképek egyik legfontosabb tulajdonsága a
felbontás. A kép minőségét több felbontás-típus egyszerre határozza meg.
A képfelbontás a képen belüli képpont-távolságot mutatja. Mértékegysége a
képpont/hüvelyk (dots per inch - dpi, vagy pixels per inch, ppi). Ha egy kép felbontása 72 dpi, az azt jelenti,
hogy egy négyzethüvelyknyi területen 72 X 72 = 5184, nagyobb felbontás esetén
arányosan több képpont található. Nagyobb felbontás esetén jobb a kép minősége,
azaz több részlet jelenik meg rajta. A képfelbontás elméleti érték, ugyanis az, hogy
milyen minőségű képet kapunk, függ a kép fizikai méretétől és a kimeneti eszköz
felbontásától is. A bitfelbontás vagy színmélység azt mutatja meg, hogy egy képpont
színét hány biten tároljuk, vagyis maximálisan hány színt használhatunk a képben. A
nagyobb színmélység több színt, az eredeti kép pontosabb színvisszaadását teszi
lehetővé, de egyben a képfájl méretét is növeli. 8 bites színmélység esetén 256, a 16
bites (High Color) színmélység esetén 65,536, a 24 bites (True Color) színmélység
esetén 16,777,216 színt használhatunk. A monitorfelbontás a megjelenítő eszköz
képfelbontását jellemzi. A forgalomban levő átlagos monitorok felbontás 72...96 dpi
(pont/hüvelyk, dot per inch). A monitor felbontása a megjeleníthető kép méretét
mutatja, például egy 192 ppi képfelbontású kép egy 96 dpi felbontású monitoron
eredeti méretének kétszeresében jelenik meg, mivel a 192 képpontból csak 96
jeleníthető meg a képernyő egy hüvelykjén. A rácsfelbontás vagy rácsfrekvencia az
egy hüvelykre eső, tónusképzéshez használt elemi egységek számát mutatja.
Mértékegysége a vonal/hüvelyk (lines per inch, lpi). Ha egy színes képet fekete-fehérben nyomtatunk ki, vagy a nyomdai feldolgozáshoz alapszíneire bontjuk, fekete-fehér
rácsmintát használunk a színek szimulálásához. A képminőség függ a
rácsfelbontástól, és a kimeneti eszköz felbontásától. A kimeneti eszköz felbontása
jellemzi a kész képet megjelenítő eszköz (nyomtató, vagy nyomdai eszközök)
felbontását. A forgalomban levő lézernyomtatók általában 300-600-1200 dpi
(pont/hüvelyk, dot per inch) felbontásúak. Egy digitálisan tárolt kép fájlmérete
arányos a kép felbontásával: egy nagyobb felbontású kép részletgazdagabb, mint egy
azonos méretű, kisebb felbontású kép. A fájlméretet befolyásolja továbbá a használt
színmélység, illetve a fájlformátum megválasztása.
Grafikus fájlformátumok
Vektorgrafikus fájlformátumok
A vektorgrafikus programok között tapasztalható sokszínűség jellemzi a
vektorgrafikus fájlformátumokat is: ahány program, annyiféle vektorgrafikus
formátum. Ezek közös jellemzője: mindegyik vektorosa, matematikai alapon írja le a
programmal készített rajzot. A vektorgrafikus formátumok közttalán legelterjedtebb
az Encapsulated PostScript (EPS) formátum. Ezt a formátumot az Adobe fejlesztette
ki a 80-as években. Ezt az állományformátumot a grafikus programok legtöbbje
ismeri, így a fájlformátumok közti átjárás egyik eszköze, hátránya viszont, hogy csak
az ún PostScript nyomtatókon nyomtatható ki. További vektorgrafikus
fájlformátumok:
.CDR, .CDT - CorelDRAW, CorelDRAW Template - a CorelDRAW natív vektoros
fájlformátuma. (Tartalmazhat beillesztett bittérképes objektumokat is.)
.AI - az Adobe Illustrator natív fájlformátuma.
.WMF - Windows Metafile - Windows alkalmazások, elsősorban az Office programjai
közös használatára szolgáló grafikus fájlformátum. Microsoft-fejlesztés. Vektoros és
bittérképes is lehet.
.EMF - Enhanced (továbbfejlesztett) Windows Metafile
.PDF - Portable Data Format - Az Adobe Acrobat család fájlformátuma. Elsősorban
szöveges fájlformátum; vektoros. Max. 800%-ig nagyítható. Tartalmazhat JPEG tömörített,
ill. tömörítetlen bittérképes elemeket is.
.DXG, .DWG, .DXF - AutoCAD rajz.
Pixelgrafikus fájlformátumok
A vektorgrafikus formátumokhoz hasonlóan igen sok pixelgrafikus formátum létezik.
A pixelgrafikus programok szerencsére ismernek olyan, szinte szabványként használt
fájlformátumokat, amelyek más pixelgrafikus rajzolóprogramokban lehetővé teszik a
pixelgrafikus rajzokkal való munkát. Sokszor előfordul, hogy egy különleges hatást
csak egy bizonyos rajzolóprogramban lehet alkalmazni, ezért merült fel az igény a
pixelgrafikus programok közti átjárhatóságra.
.BMP - Windows / OS/2 bitmap. A Microsoft Windows saját bittérképes
fájlformátuma, így minden Windows alapú rajzolóprogram ismeri. Tömörítetlen
bittérkép. Maximum 24 bites színmélységet tárol, kizárólag az operációs rendszer
által meghatározott színeket használja (ez főleg alacsonyabb színmélységen akadály).
Továbbfejlesztett verziója: .DIB (device-independent bitmap)
.PCX - Paint, ill. más egyszerű rajzolóprogramokkal készített, tömörítetlen vagy RLE
tömörítést használó fájlformátum. Maximum 24 bit/pixel színmélységet használ.
.WMF - Windows Metafile - Windows alkalmazások, elsősorban az Office programjai
közös használatára szolgáló grafikus fájlformátum. Microsoft-fejlesztés. Vektoros és
bittérképes is lehet.
.EPS - Encapsulated Postscript - nyomdai előkészítéshez használatos (ha nem
fogadnak más formátumú fájlokat). Az Adobe által kifejlesztett PostScript szabványt
használó formátum, mely a (nyomtatást vezérlő, szabványos nyomtatóparancsokat
tartalmazó) PostScript részen kívül tartalmazhat ugyanabban a fájlban egy
TIFF/WMF formátumú előnézetet (preview).
.TIF, .TIFF - Tagged Image File Format - PC/Mac platformokon. Támogatja a
grayscale, 16/24 bites színes palettát, a CIELab, RGB, CMYK színmodelleket.
Tömörítetlen, vagy RLE, LZW, Packbits, ill. JPEG típusú tömörítést használhat
(elvben). Azzal a céllal hozták létre, hogy eszközfüggetlen szabvánnyá váljon (ez így
nem egészen jött be végül). A legtöbb grafikus program ismeri és kezeli.
.JPG, .JPEG - kifejlesztője a Joint Photographic Expert Group. Adatvesztő
tömörítési eljárást használó formátum. A tömörítési arány 5:1 és 20:1 közötti (a
kitömörítéshez nincs szükség segédprogramra, a megjelenítést végző program a
megnyitáskor elvégzi azt). A JPEG formátum 24 bites színmélységet képes kezelni
(több, mint 16,7 millió színt), a tömörítési eljárás azonban az emberi szem
becsaphatóságán alapul, és adatvesztéssel jár. Az Internet elterjedt képfájlformátuma.
.GIF - Graphics Interchange Format - Fejlesztője a Compuserve; max. 256 színű,
vagy 256 fokozatú grayscale. A GIF formátum két verziója, mindkettő legfeljebb 256
szín tárolására képes. A GIF87-tel szemben a GIF89a képes több képkocka egyetlen
fájlban való tárolására (animált GIF), valamint az Internetes böngészőkben a lassabb
hálózatokon hasznos azonnali (de nem részletes) megjelenítésre, majd a kép
finomítására (interlaced GIF), így a GIF-kép teljes méretben látható már a letöltés
elején is. A JPEG formátumot ezért elsősorban fényképek és fényképszerű grafikák,
míg a GIF formátumot vonalas rajzok, egyszerű ábrák tömörített formátumaként
használjuk. Az Interneten gyakori formátum, az utóbbi időben visszaszorulóban van.
.PNG - Portable Network Graphics - A harmadik fő internetes képfájl-formátum.
Szabad formátumú (nem licencelt) internetes fájlformátum, a GIF formátumot
válthatja fel.
.TGA - Targa - Fejlesztője: Truevision. 16/24/32 bit/pixel színmélységet tárolhat.
Ipari szabvány (elvileg), a fontosabb grafikus programok kezelik.
.MAC - Macintosh Paint. 1 bit/pixel (fekete/fehér). Fix képméret: 720*576 pixel.
Fejlesztő: Apple.
.IMG - Eredetileg a GEM nevű rajzolóprogram-környezet saját fájltípusa. Monokróm
/ 256 fokozatú grayscale képeket kezel.
.WI - Wavelet-compressed image - tömörített bitmap, a JPEG tömörítéssel vetekedő
tömörítési arányt produkál, de (még) kevés program kezeli.
.CPT - Corel PhotoPaint natív fájltípus
.ICO, .CUR - Windows ikon / animált egérkurzor fájl. Ikon-információ található ma
már a legtöbb .EXE kiterjesztésű fájban is (az alkalmazás által használható, csak rá
jellemző ikon[oka]t a programfájlban tárolják).
.PSD - Adobe Photoshop natív fájlformátuma. Rétegenként tárolhatja a képet. Napjaink egyik legelterjedtebb összetett formátuma.
A felbontás és a képarány
A megfelelő felbontás a digitális világ alapvető minőségi követelménye. A nagy felbontásra képes eszközök jobb minőségre képesek, ezért az áruk is borsosabb. A digitális kép szabályos sorokba és oszlopokba rendezett, egymáshoz szorosan illeszkedő kis négyzetekből - pixelekből - épül fel (mint tudjuk nem minden esetben lásd SuperCCD). A pixelek mindig azonos méretűek, színük egy pixelen belül állandó. A kép felbontása annál nagyobb, minél több ilyen pixel alkotja a képet. A több pixel több információt hordoz, ami jobb részletvisszaadást eredményez. A részletgazdagság élességet és megfelelő színvisszaadást kölcsönöz a képnek, ez pedig a minőségi képek alapkövetelménye.
A digitális fényképezőgépeknél a felbontást, a képet alkotó pixelek számával adjuk meg. Egy hat megapixeles gép által készített kép például (kb.) vízszintesen 3000, függőlegesen 2000 pixelt tartalmaz. A kettőt összeszorozva kapjuk meg a gép felbontóképességét. Ebben az esetben ez hatmillió pixelt jelent, amit a szakzsargon hat megapixelesként említ.
Ez a szám jelenik meg a fényképezőgépek felületén, mint a gép tudását jellemző adat. A fényképezőgép menüjében a gép lehetőségein belül, be tudjuk állítani a kívánt képminőséget. Az egyes beállítások közötti különbségek a különböző felbontásban rejlenek. Egy 5 megapixeles gépnél például az alábbi lehetőségek adottak: 2560x1920, 1792x1344, 1280x960, 1024x768, 640x480. A képfelbontás tehát már a kép elkészülése előtt beállítható.
A fényképeknek van még egy fontos tulajdonságuk, a képarány. Az, hogy a kép szélessége hogyan aránylik a magassághoz. A számítástechnikából átvett szabvány képarány a 4:3-as (pl.: 1600x1200, 1024x768, 800x600, stb). Emellett igénnyé vált a régebbi hagyományos fényképek által létrehozott 3:2-es képarány, amit nemrégiben vezettek be a digitális fényképezőgépeknél (2005 vége). Ezek már teljesen olyanok, mint a normál fényképek (pl.:10x15-ös) méretarányi. Ezért a fényképek előhívásánál (digitális fotólaborban) nem kell azzal törödni, hogy esetlegesen lemarad-e valami az elkésztett képünkről.
Példa: tegyük fel hogy egy kép 4:3-as képarányú, akkor a felbontása lehet 2048x1536 (3,2 megapixel). Mindez a 3:2-es képaránynál annyiban tér el, hogy a kép sorainak száma, tehát a magassága, kisebb illetve kevesebb mint a 4:3-asnál. Ez géptípusonként kicsit eltér, de a körülbelüli érték 2048x1366. 4:3-as és 3:2 es képeknél, adott két kép esetében ugyanolyan szélesek, de a magasságuk nem azonos. Tehát a végeredmény annyiban térhet el, hogy a 4:3-as képet veszteség nélkül nem tudjuk pontosan egy 10x15 képként kiprintelni, hanem 10x13,6-cm-es képet kaphatunk. ezzel szemben a 3:2-es kép tökéletes a 10x15-ös printeléshez.
|