A digitális fényképezés és a digitális fényképezőgépek alapismeretei készítette: Varga Imre |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tartalom
Azok a fényképezőgépek, amelyekben a kép rögzítése és átmeneti tárolása digitális jelek alakjában, memória-chipben (memóriakártyán), merev- vagy hajlékony mágneslemezen történik, ma már fotóamatőrök számára is elérhető dolgok. Egyre jobban emlékeztetnek a kisfilmes kompaktkamerákra, PC-hez vagy közvetlenül nyomtatóhoz csatlakoztathatók. A mai modellek mini képernyőjén (LCD kijelző/LCD monitor) a felvétel azonnal megtekinthető színesben, kiváló minőségben. A rosszul sikerült felvételek a memóriából törölhetők és azonnal megismételhetők, vagy a PC-n erre szolgáló képfeldolgozó programokkal (Adobe PhotoShop, Paint Shop Pro, stb.) utólag javíthatók, módosíthatók (természetesen a jók is). Végül természetesen színes képként ki is nyomtathatók, előhivathatók.
A digitális fényképezőgépek megjelenése forradalmat robbantott ki a fényképezésben. Ez a leggyorsabban növekvő fényképezőgép-piac, és jelenleg többet adnak el belőle, mint az összes hagyományos fotófelszerelésből együttvéve. Nem szükséges, hogy legyen számítógépünk, bár, ha már az ember elkészíti a digitális képeit, elgondolkodik, hol fogja őket kinyomtatni, tárolni és nézegetni, rendszerezni. Megfoghatjuk a memóriakártyánkat és elvihetjük a sarki fotólaborba, de ezzel elvesztenénk a digitális fényképezés lényegét, nem beszélve a kreativitásunkon esett csorbáról. Lehetőségünk van továbbá printert és plusz memória-kártyát vásárolni, így olyan méretben és annyiszor nyomtathatunk, ahányszor, csak akarunk. Voltaképpen ez a legfontosabb, amit ettől a technikától várhatunk.
A legtöbb digitális gép ugyanolyan módon működik, mint egy hagyományos analóg fényképezőgép. Exponáláskor a zár kinyílik és a kép rögzül. Film helyett azonban a digitális kép egy elektronikus átalakító rendszeren (CCD, CMOS) rögzítődik. Az érzékelő felszínén lévő apró kis szenzorokon keresztül konvertálódik (alakítódik) a kép egységgé. Egy ilyen egység, azaz minden egyes kép milliónyi képpontból (pixel) épül fel, amelyek behálózzák a kép felszínét. Minél több pixel szerepel a képen, annál jobb a kép minősége, azaz a felbontása, ami a nagyításoknál válik fontossá. Ahhoz, hogy egy 40 x 30 cm-es (16"x12" [''=col]) képet kinagyítsunk, olyan fényképezőgépre van szükségünk, ami minimum 4000000 pixeles (4 megapixeles). Ha egy fényképezőgép 2304 x 1704 pixeles jelzéssel bír, az egyenlő 4.0 millió tényleges pixellel.
Látható a két kép közötti különbség. Ugyanakkora méretben láthatjuk őket, de mivel a jobboldali kép kisebb felbontású, gy sokkal "pixelesebbnek", gyengébbnek, mosottabbnak látjuk. Mostmár érzékelhettük miért is fontos a nagy felbontás alkalmazása. Majdnem minden digitális fényképezőgépen megtalálható a normál kereső, mint az LCD kijelző. Ez nemcsak arra szolgál, hogy megnézzük, sikerült-e felvételünk, de az összes kép közül kiválaszthatjuk a legjobbakat, amelyekre szükségünk van. A képeket a fényképezőgép saját memóriájába vagy egy memóriakártyára menthetjük el. A memóriakártya olyan, mint egy tekercs film, abban az értelemben, hogy amikor megtelik, ki kell cserélni egy másikra. Ugyanakkor, ha a tele memóriakártya tartalmát feltöltjük a számítógépünkre, majd letöröljük róla a képeket, a kártya ismét felhasználható a fényképezésre. Állandóan bővül, ezeknek a gépeknek a felszerelése. Az éjszakai üzemmód nemcsak a sötétben teszi lehetővé a kép-készítést, hanem korrigálja a rossz fény-viszonyoknál az expozíciót és az élességet. Soha ne feledjük azonban, nem a drága technika készíti a jó felvételeket. Az igazán jó fotóhoz, bizony jó fotós kell!
A korábbi hagyományos fényképezéshez képes nagyon nagy előrelépést jelent, hogy nem csak egyszer használhatunk egy filmet, hanem a memóriakártyánkra lemásolás után, mentés után, akárhányszor fényképezhetünk a memóriakártyánkra.
A fényképezőgép váza
A fényképezőgép váza - amiben a fényképezőgép fizikai eszközei vannak beleépítve. egy átlagos digitális fényképezőgépben megtalálhatóak a következő fizikai egységek:
A gépvázon belül a digitális fényképezőgépek egyes elemeit elektronika vezérli és köti össze. Bonyolult rendszere van minden ilyen fényképezőgépnek. Az érzékelőegység (CCD és CMOS) A CCD mint eszköz. Egy szilíciumlapkán létrehozott integrált áramkör. Az érzékelő lapka előtt, egy mikroszkopikus lencsékből álló "gyűjtőlencse" helyezkedik el, melynek az a feladata, hogy a fényt összegyűjtse és az érzékelő-felületre vetítse. A szilíciumlapka egy része maga az érzékelő-felület, mely a filmhez hasonlóan érzékeli a beeső fény mennyiségét. Az érzékelő-felület számos fényérzékelő pontból tevődik össze, melyek mindegyike kis edényként fogja fel a fényt. Az egyes edények fotontelítettségi állapotából kiinduló információ lesz az alapja később a CCD által létrehozott képnek.
A CCD és CMOS összehasonlítása
A SuperCCD mint különlegesség A Fujifilm által kifejlesztett új CCD szintén jelentős színfolt a palettán. A SuperCCD különlegessége, hogy a sorokban és oszlopokban elhelyezett négyzet alakú pixelek helyett, átlós sorokat alkotó nyolcszögletű fotódiódákból építették fel az érzékelőlapkát. Ennek eredményeként nőtt az egyes képpontok mérete és csökkent a diódák közti távolság. Így azonos felületen, azonos mennyiségű fotódióda elhelyezésével a SuperCCD több fény (információ) rögzítésére képes.
A képérzékelők egyik legfontosabb tulajdonsága a felbontás A megfelelő felbontás a digitális világ alapvető minőségi követelménye. A nagy felbontásra képes eszközök jobb minőségre képesek, ezért az áruk is borsosabb. A digitális kép szabályos sorokba és oszlopokba rendezett, egymáshoz szorosan illeszkedő kis négyzetekből - pixelekből - épül fel (mint tudjuk nem minden esetben lásd SuperCCD). A pixelek mindig azonos méretűek, színük egy pixelen belül állandó. A kép felbontása annál nagyobb, minél több ilyen pixel alkotja a képet. A több pixel több információt hordoz, ami jobb részletvisszaadást eredményez. A részletgazdagság élességet és megfelelő színvisszaadást kölcsönöz a képnek, ez pedig a minőségi képek alapkövetelménye. A digitális fényképezőgépeknél a felbontást, a képet alkotó pixelek számával adjuk meg. Egy hat megapixeles gép által készített kép például (kb.) vízszintesen 3000, függőlegesen 2000 pixelt tartalmaz. A kettőt összeszorozva kapjuk meg a gép felbontóképességét. Ebben az esetben ez hatmillió pixelt jelent, amit a szakzsargon hat megapixelesként említ. A fényképeknek van még egy fontos tulajdonságuk, a képarány. Az, hogy a kép szélessége hogyan aránylik a magassághoz. A számítástechnikából átvett szabvány képarány a 4:3-as (pl.: 1600x1200, 1024x768, 800x600, stb). Emellett igénnyé vált a régebbi hagyományos fényképek által létrehozott 3:2-es képarány, amit nemrégiben vezettek be a digitális fényképezőgépeknél (2005 vége). Ezek már teljesen olyanok, mint a normál fényképek (pl.:10x15-ös) méretarányi. Ezért a fényképek előhívásánál (digitális fotólaborban) nem kell azzal törödni, hogy esetlegesen lemarad-e valami az elkésztett képünkről.
Példa: tegyük fel hogy egy kép 4:3-as képarányú, akkor a felbontása lehet 2048x1536 (3,2 megapixel). Mindez a 3:2-es képaránynál annyiban tér el, hogy a kép sorainak száma, tehát a magassága, kisebb illetve kevesebb mint a 4:3-asnál. Ez géptípusonként kicsit eltér, de a körülbelüli érték 2048x1366. A következő példák ezt a különbséget mutatják be. (természetesen kisebb felbontásokkal...)
Látszik, hogy a két kép ugyanolyan széles, de a magasságuk nem azonos. Tehát a végeredmény annyiban térhet el, hogy a 4:3-as képet veszteség nélkül nem tudjuk pontosan egy 10x15 képként kiprintelni, hanem 10x13,6-cm-es képet kaphatunk. ezzel szemben a 3:2-es kép tökéletes a 10x15-ös printeléshez. Az ISO érzékenység Az ISO érzékenység a filmérzékenység digitális megfelelője. Minél nagyobb az ISO érzékenység, annál kevesebb fény elég az expozícióhoz, ami rövidebb záridő vagy kisebb rekesz használatát teszi lehetővé.
Az alap érték egy digitális fényképezőgépnél általában ISO100 v. ISO200. Általában az ISO értéke lehet 100, 200, 400, 800, 1600, de előfordulhat kisebb, 50, vagy nagyobb 3200, 12800 is, ezek a fényképezőgép típusától függenek! A zár szerkezet A fényképezőgépbe vagy az objektívbe épített szerkezet. Azt szabályozza, hogy milyen hosszan érje fény a CCD-t (analóg gépnél a filmet), azaz az expozíció hosszúságát. Az expozíció idejére a zár kinyílik, a rekesznyíláson át beáramlik a fény, majd a kellő időben becsukódik. Redőnyzár Az érzékelő vagy a film előtt lefutó két redőny a megvilágítási időt az első és a második redőny lefutása közötti idő adja. Korszerű gépeknél a redőnyök helyett fémlamellákat alkalmaznak.
Központi zár Az objektívbe épített centrikusan nyíló illetve záródó fémlamellákkal működő zárszerkezet.
Az objektív és tulajdonságai A digitális fénykép minőségét a CCD felbontásán kívül az objektív is meghatározza. Hiába rendelkezünk egy nagy felbontásra képes CCD-vel, ha az objektív életlen, lapos képet rajzol a CCD felületére. A kép olyan lesz, mintha egy kisebb felbontású fényképezőgéppel készítették volna.
A gyújtótávolság A gyújtótávolság (f) az objektív egyik legfontosabb adata, ennek alapján határozhatjuk meg többek közt hogy az objektív milyen szögben "lát". A zoomtartomány, vagyis a nagyítás mértékének meghatározására használt mérőszám. A gyártók rendszerint egy vagy két számot adnak meg mm-ben. A gyújtótávolság annak a pontnak a távolságát jelöli, ahova az objektív a párhuzamosan beeső fénysugarakat összegyűjti. Normál gyújtótávolságnak általában a negatív filmkocka átlójával azonos távolságot tekintjük. Normál gyújtótávolságnál, ami a kisfilmes gépek többségén 50 mm, a kép perspektívája és a látószög hozzávetőlegesen azonos az emberi szem által látott kép perspektívájával és látószögével. Mivel a digitális fényképezőgépek érzékelői kisebbek, mint a kisfilmes képkocka (márpedig itt is az érzékelő átlója adja a normál gyújtótávolságot), értelemszerűen a normál gyújtótávolság számokban kifejezve rövidebb lesz, mint a kisfilmnél megadott. Így egy olyan objektív, ami a kisfilmes gépeknél nagylátószög lenne, a digitális fényképezőgépeken akár normál objektív is lehet. Emiatt a digitális fényképezőgépeknél a gyártók azt is feltüntetik, hogy a megadott gyújtótávolságok a hagyományos kisfilmes gépeknél milyen gyújtótávolságnak felelnének meg. A gyújtótávolság alapján sorolhatjuk az objektíveket nagylátószögű, normál, tele, stb. kategóriákba.
A következő kép egy teleobjektív belső szerkezetét mutatja. Láthatók a lencsetagok és a zoomoláshoz szükséges elrendezésük.
A blende (rekesz, fényrekesz, apertúra) Ez az objektív belsejében található szerkezet hasonlít szemünk pupillájához. Az objektívben található változtatható méretű nyílás, ami meghatározza az objektíven időegység alatt áthaladó és a fényérzékeny felületet megvilágító fénysugarak mennyiségét. A blendenyílás mérete befolyásolja a mélységélességet. Nyitott blendénél a mélységélesség kisebb. Ahogy szűkül a nyílás, úgy nő a mélységélesség. A nyílásának szukítésével a fényerőt csökkenteni lehet. Minél kisebb fényerejű az objektív, és minél kisebb a gyújtótávolság, annál nagyobb a mélységélesség.
Hogyan befolyásolja a blende érték és a záridő a mélységélességet? Hogyan állíthatók és variálhatók ezek az értékek? Tudni kell, hogy a végeredményünk minden esetben jó lesz, de más-más mélységélességű lesz a képünk. Mi is az a mélységélesség? A fényképezőgépek autofókusza arra a távolságra áll be, amire az élességet állítjuk. Ám az ettől kicsit közelebb és kicsit távolabb lévő tárgyak is még élesek lesznek a képen. Ez a távolság "ami kicsit közelebb illetve távolabb" van, a mélységélességet jelenti.
Nézzük meg ehhez a következő képet.
Az LCD kijelző LCD- Liquid Crystal Display azaz folyadékkristályos kijelző. Általában a digitális fényképezőgépek hátulján, illetve a laptopoknál alkalmazzák. A digitális fényképezőgépeknél elhelyezkedő hátsó nagy kijelzőn kívül keresőként (Elektronikus kereső - Electronic View Finder rövidítve: EVF) is használják. Az aprócska színes képernyőknek, amelyekkel a digitális fényképezőgépeken azonnal ellenorizhető a felvétel. Ezeknél elektromos mezőkkel befolyásolják a folyadékkristályok optikai tulajdonságait. A fellépő elektromos feszültség függvényében a fény zavartalanul áthatol a folyadékkristályokon (világos) vagy nem (sötét). A képet hátulról fényforrás világítja meg. A Kereső (nem elektronikus). A szokványos fényképezőgépekhez hasonlóan számos digitális készüléknek is van keresője. Ezzel az optikával lehet megtalálni a megfelelő képrészletet. A kép kicsinyítve jelenik meg a keresőben. A kereső nem fogyaszt áramot és ezért előnyösebb az LCD-s fényképezésnél. Ha van rá mód, kapcsoljuk ki az LCD-t és a keresővel fényképezzünk. Ha a felvételt már „ellőttük", akkor az LCD-t bekapcsolva tekinthetjük meg a képet.
Zoom vagy fix gyújtótávolságú objektív, esetleg cserélhető kivitelben Mindenkinek más objektívteljesítményre van szüksége. A családot, ünnepi alkalmakat fényképező kezdő fotós számára megfelelő a fix gyújtótávolságú (33, 38 mm) nagylátószögű objektív. Ennél az objektívnél nincs lehetőség optikai zoomolásra, vagyis a fotós nem szűkítheti és tágíthatja a képkivágást, egy adott helyről. Ennek ellenére ez az objektív kielégítő eredményt adhat az említett témáknál.
A korábban említett zoomobjektíveknél kivétel nélkül az optikai zoomról beszéltünk. A gépek dobozára azonban egy másik érték, a digitális zoom is felkerül. Mit is jelent ez? A digitális zoomon a kép digitális nagyítását értjük. A gép szoftvere tulajdonképpen az eredeti kép széleit a nagyítás mértékével arányosan körbevágja, a megmaradó részt pedig - szintén szoftveresen - az eredeti képméretre nagyítja. A nagyítás interpolációval történik, tehát az egész nem más, mintha a PhotoShopban vagy más képszerkesztőben megnagyítanánk, azután körbevágnánk a képet. A digitális zoom az optikaival ellentétben tehát nem valódi zoom. Ez a szolgáltatás legfeljebb akkor alkalmazható, ha a képen számítógépes feldolgozás nélkül akarunk képkivágást módosítani a printelés azaz nyomtatás előtt. Ezért a gépek vásárlásánál soha ne a digitális, sokkal inkább az optikai zoom értékét vegyük figyelembe.
Nézzük mire jó az optikai zoom? A közelítésre! Úgy, hogy a minőség ne romoljon! A kép ugyanarról a pontról fényképezve normál látószögben ... és rázoomolva, azaz ránagyítva optikailag!
Az objektívek többségénél a belső lencsetagok mozgatásával oldható meg, hogy egy meghatározott távolságra lévő tárgy képe élesen vetítődjön az érzékelőre. Az optika kis mértékű távolítása, közelítése a CCD-től más és más távolságra lévő tárgyakat mutat élesnek. Az autófókusz funkció a legtöbbször megfelelően kiszolgálja az amatőr igényeit, bár alsó kategóriás gépeknél ez akár két másodpercig is eltarthat. Gyengébb megvilágítás esetén, például szobabelsőnél gyakran előfordul, hogy rendelkezésre álló fény nem elegendő a gép automata élleségállító rendszere számára.
A fényképezőgépbe épített vaku legfőbb előnye, hogy mindig kéznél van. Alacsony kulcsszáma (8-11) miatt nagyobb távolságra nem használható, de az 1-2 méterre megközelíthető témák szimpla megvilágításánál kitűnő. Teljesen automatikusan együtt dolgozik a géppel. Mivel a villanócső közel van az objektív tengelyéhez, az emberek fotózásánál könnyen fellép a vörösszem-hatás. A beépített vaku feje nem billenthető, így az indirekt megvilágítás nem lehetséges. Az esetenként külsőleg csatlakoztatható rendszervakukról (külső vaku) külön fejezetben fogalkozunk majd. Néhány fényképezőgép, amelyiken láthatjuk a beépített vakut.
Sokkal szélesebb körben használhatók a gépre csatlakoztatható, nagyobb teljesítményű vakukészülékek. Ezek kulcsszáma 20-55 között van. A legegyszerűbbeknél 2-3 munkarekesz állítható be. Ezt a rekesznyílást kell beállítani a fényképezőgépen is. A vakuba épített fényérzékelő méri a tárgyról visszavert fényt, és ennek megfelelően szabályozza a villanás teljesítményét. A korszerűbb vakuk vezérlése TTL-rendszerű. Ma már minden jobb fényképezőgéphez gyártanak ilyen úgynevezett rendszervakukat elérhető áron. Ebben az esetben az exponálás ideje alatt a fényképezőgépbe épített érzékelő méri az objektíven keresztül beérkező fényt. A megoldás nagy előnye, hogy teljesen mindegy milyen objektívet, közgyűrűt, szűrőt, rekeszt használunk, a megvilágítás mindig helyes lesz. A rendszer a nem vakuból eredő megvilágítást is figyelembe veszi, sőt gond és kompenzáció nélkül alkalmazható az indirekt megvilágítás is. Elmaradnak a rekeszállítással kapcsolatos hibák, a fotózás gyorsabb és kényelmesebb lesz. Az automata- és rendszervakukat többnyire mozgatható vakufejjel látják el, ami lehetővé teszi az indirekt megvilágítást. A kulcsszám a vakukészülék legfontosabb paramétere, ami a fényerejükre jellemző mérőszám. Értéke a méterben megadott felvételi távolság és az abban a távolságban helyes expozíciót adó rekesznyílás szorzatával egyenlő. Például: ha a kulcsszám 32, a tárgytávolság 4 méter, a szükséges blendenyílás 32/4=8. tehát f8-as rekesz. Vakus derítés: a vakut nemcsak gyenge fények között használhatjuk. Életet visz a borús időben készült portréba, a napos időben jellemző mély árnyékok enyhítésében pedig egyenesen nélkülözhetetlen. Az ilyen felvételeknél, a természetes megvilágítás marad a fő fényforrás, a vaku fénye csak korrigál a tónusokon.
Tudni kell, hogy a digitális fényképezés kezdetekor nem volt minden digit. fényképezőgépnek memórikártya bővítési lehetősége. Valamelyik típusoknak csak belső memóriájuk volt. Nem lehetett ezeket bővíteni. Manapság persze már más a helyzet. Megmaradt néhány típusnál a beépített memória, de a kártyával való bővítési lehetőség, gyakorlatilag biztosan megtalálható.
Az SD kártya
Sokáig kétféle kártyatípus volt egy fizikai formátumban. Az SD és az MMC kártya Az SecureDigital biztonságos formában tárolja az adatokat. Az SD kártyáknak több érintkezője van (9), mint az MMC kártyának (SD-9, MMC-7 érzékelő). Ahogy terjedt a formátumot támogató eszközök sora, úgy derült ki, hogy azok nagy többsége csak a SecureDigital kártyát támogatja, illetve, hogy a MultiMedia kártyával sokkal lassabban működnek. Így a két kártya közül az egyetlen igazi nyertes a SecureDigital formátum lett. Természetesen ezeknek is megjelentek már továbbfejlesztett változatai mint az RS MMC, a MiniSD, az MMC Plus. Gyakorlatilag laptopokban, telekommunikációs eszközökben is az SD kártyákat találjuk meg!
Fix gyújtótávolságú kompakt digitális fényképezőgépek A digitális fényképezőgépek legegyszerűbb típusa árában és tudásában egyaránt alacsonyabb szintet képvisel a zoomos digitális kompakt géptípusoknál, kezelésükhöz viszont minimális tudás is elégséges. A lényeges különbség a felbontásban, az objektívben és a beállítási lehetőségek szűkebb voltában rejlik. – A felbontásuk 1,3–5 Megapixel között van, ami egy modern zoomos típusnál már jóval több is lehet. Az objektívet optikai zoommal nem, csupán digitális zoommal látják el. Az expozíciós és fénymérési módok kevésbé variálhatók, nincsenek manuális beállítási lehetőségek. A gépek külseje is eltér a megszokottól. Jóval kisebbek, és külsőben is a modernebb, merészebb vonalakat követik.
Talán ez az a terület, ahol a legnagyobb a tolongás a gyártók részéről. Ez nem véletlen, hiszen ez a kategória a legnépszerűbb a piacon. A fotóipar nagyjai mellett az elektronikai mamutcégek termékeit és a „kis tigrisek” gyenge próbálkozásait egyaránt megtaláljuk ebben a gépkategóriában. Az árak és a minőség szélsőségesen változnak, épp ezért fontos tudnunk, hogy milyen tudást és képminőséget várhatunk az apró, ámde okos csodáktól. Ebben a kategóriában szokásos felbontás 2-9 megapixel között mozog. A nívós gépek 4-9 az olcsóbbak 2-3 megapixelesek. Az általános levelezőlap nagyságú (10x15) képekhez elég bármelyik, de az A/4-es vagy nagyobb nagyításokhoz szükségez a minimum 3.2 megapixeles felbontás. Ebben a kategóriában a gépek zoom-teljesítménye általában 35-110 mm-nek megfelelő, bár a típuson belül külön kategóriát képviselnek azok, amelyek jóval erősebb (pl.:35-210 mm-es) zoommal rendelkeznek. Szinte valamennyi gépnél lehetőség van makro üzemmód választására, mely lehetővé teszi, hogy a témát egészen 1-20cm-re megközelítve makrofelvételeket készítsünk. A nagyobb teleobjektívek például a portrézásnál elengedhetetlenek, még házi kedvencünket, ami esetleg egy hörcsög, makro funkcióval fényképezhetjük le kényelmesen. Egyéb beállítási lehetőségek a következők: fehéregyensúly, ISO érzékenység, sorozatfelvétel élességállítás, videó-üzemmód, expozíciókorrekció, stb.
Tükörreflexes digitális fényképezőgépek (DSLR - Digital Single Lens Reflex) A tükörreflexes keresővel ellátott, cserélhető objektíves digitális gépek csoportja. Általában profi fotósok, vagy a fotózás iránt érdeklődő komoly amatőrök használják. Előnye az igény szerinti szabad bővíthetőség, megannyi kiegészítővel és objektívvel. Hátránya a mérete és a súlya, valamint az ára. Nevüket az alkalmazott keresőrendszerükről kapták: az objektíven keresztül beeső fényt egy tükör vetíti a keresőben elhelyezett mattüvegre. Exponáláskor a tükör felcsapódik és a fényképre pontosan az a kép kerül, amit a keresőben láttunk. A keresőben elhelyezett ún. "pentatetőél-prizma" nemcsak a felvevő optika tengelyével párhuzamos betekintést biztosítja, hanem a képet természetes állásba hozza. A géptörzshöz egyszerűen cserélhető objektívek is csatlakoztathatóak menettel vagy bajonettzárral, így a kép megkomponálásában leginkább szükséges látószögű és gyújtótávolságú optika használható. A kézi élesség beállítás mellett azonban már igen elterjedtek az automatikus élesség beállító rendszerek, az egyszerű, egy mérőmezős autófókusz rendszerektől egészen a szemünk által vezérelt többmérőmezős rendszerekig. A beeső fénymennyiség mérése az objektíven keresztül történik különböző fénymérési módok felhasználásával. Az automatikus expozíció beállítás mellett általában lehetséges a kézi záridő és a rekeszérték beállítása, de választhatunk két félautomata funkció közül is. A rekesz manuális beállításakor a kamera elektronikája automatikusan beállítja a szükséges záridőt, de lehetőség van a záridő rögzítésére és a rekesz automatikus beállítására is. A megvilágításnak időtartama lényegében a tükörreflexes fényképezőgépeknél alkalmazott redőnyzár résének szélességével szabályozható. A redőnyzár közvetlenül a film síkja előtt futó két - egymás között meghatározott szélességű rést hagyó - lap, más néven redőny. Segítségével ma már egészen extrém rövid záridők is beállíthatók. Az éjszakai felvételek esetén használt hosszú záridők miatt fellépő berázkódás mérséklésére pedig a gyártók már beépített képstabilizátort is alkalmaznak.
Számítógép, mint feldolgozó eszköz, és a képek eltárolása Amikor a digitális fényképezőgépünkkel elkészítettük felvételeinket, akkor annak memóriájából vagy a memóriakártyáról ki kell mentenünk a képeket a számítógépünkre. A médiában dolgozó legtöbb szakember Apple Mac-et használ, míg az amatőrök többségének PC-je van. A számítógépen rengeteg képpel kapcsolatos program található, és millió speciális effekttel lehet kísérletezni. Mindenekelőtt azonban próbáljuk meg eltárolni a képeinket a számítógépünkön. Erre több módszer ismeretes. Az első a merevlemez, azaz winchester. Ezzel az a baj, hogy ha valaki használja a gépünket, akkor könnyen kárt tehet az így tárolt képekben, ha nem védjük le megfelelően. Egy másik lehetséges veszélyforrás az, hogy a számítógép vírusos lesz, vagy elromlik. Egy örök szabály, hogy egy digitális adat addig nem adat, amíg minimum két helyre nincs elmentve egyszerre. A következő lehetőség a külső adattárolás: Zip-drive (jelenleg ezeknek a kapacitása csak 250 MB lemezenként, mára teljesen elavult és drága is volt). A CD-re vagy a DVD-re való mentés olcsó és jó lehetőség. Mindkettőnek igen kedvező az ára, ha megabájt-ra váltjuk az eredményt, és kitűnő minőséget adnak, ha megfelelően kezelik. Ami viszont napjaink abszolút befutója, az a pendrive. Több gigabájt méretű, kis helyen elfér, könnyen írható és olvasható, minden számítógépes rendszerben kompatibilis!
Digitális kép nyomtatása, előhívása Miután a képet ízlésünknek megfelelően vágtuk és egyéb módon manipuláltuk, kinyomtathatjuk. Minőségi munkát végeznek az aránylag drága, asztali tintasugaras nyomtatók. Ezek úgy dolgoznak, hogy a pici tintasugarak ezernyi kis pontot festenek a papír minden egyes négyzetcentiméterére. Ehhez minimum négy vagy annál több színt használnak. Képesek A/3-as vagy annál nagyobb papírra is dolgozni, sőt a reklámiparban 3 m-es, vagy még szélesebb posztert is tudnak vele nyomtatni. Ehhez a nyomtatási mérethez azonban nagyon nagy képfile-méret kell, ha azt akarjuk, hogy a pixelek jó minőségben adják ki a képet. Vannak más nyomtatótípusok is, mint a festékszublimáló vagy lézer-nyomtatók, de ezeknél nem igazán találkozik a minőség az árral, ahogyan a modern tintasugarasok esetében. Az asztali tintasugaras nyomtatóknak megvan az az előnyük is, hogy többféle felületre képesek nyomtatni, például normál papírra, fényes fotópapírra, fóliára vagy CD felületre. A tintasugaras nyomtatók aránylag drágák, különösen, ha speciális tintát használunk. Lehet, hogy úgy találjuk, sokszor ráfizetünk a nyomtatóra, amikor meg kell vennünk a tintát. Napjainkban ez annyiban igaz, hogy a digitális fotólaborok már nagyon kedvező áron és profi minőségben dolgozzák ki, illetve hívják elő digitális fényképeinket.
A hagyományos technikával nagyított képeinket szintén digitalizálhatjuk, szkenneléssel. Ez lehet egy sima asztali szkenner a papírképekhez, ha pedig negatívot vagy diapozitívot akarunk digitalizálni, akkor szerezzünk be egy dia-feltétet a szkennerünkre. Így digitalizálva archiválhatjuk a papírképeinket. Ennek haszna felbecsülhetetlen. Először is nem kell a rengeteg negatívval bajlódnunk, ha valamit meg akarunk találni. Továbbá képesek leszünk tökéletesre retusálni a sérült diapozitívek és papírképek hibáit. A képek olyan programokkal manipulálhatók, mint a Photoshop vagy a PaintShop Pro, és számtalan dolgot tudunk változtatni rajtuk. Érdemes elgondolkozni azon is, hogy mennyivel gyorsabban és jobb minőségben digitalizálják a szaklaborok a negatívjainkat, vagy pozitívjainkat, igaz, ami igaz nem túl olcsón, de megéri. Nem utolsósorban, ahogy nyomtathatjuk, úgy meg is oszthatjuk családtagjainkkal a digitális képeket a számítógép segítségével. Ez történhet elektronikus levélben vagy saját weblapon keresztül. Innen akárki nyomtathat magának kedvére. A technika sokoldalúságának köszönhetően képeink alá ma már írott szöveget, hangkommentárt vagy éppen zenét is szerkeszthetünk.
|